يحيي‌زاده، عضو فراكسيون فرهنگي مجلس گفت: از مشکلات تجميع انتخابات، تفاوت بسيار زياد اين دو رويداد است.

حجه السلام والمسلمين سيد جلال يحيي زاده، نماينده مردم تفت و ميبد در مجلس شوراي اسلامي، در گفتگو با  ايسنا – ، اظهار داشت: قريب به يک سال پيش، بحث تجميع انتخابات را در يك نطق پيش از دستور در مجلس مطرح كردم.

وي افزود: اهدافي همچون، بالا بردن مشارکت مردمي، جلوگيري از خستگي مردم در عرصه سياسي، کاسته شدن هزينه‌هاي دولت، باعث شد، طرح تجميع انتخابات، امري ضروري قلمداد شود.

يحيي زاده خاطرنشان كرد: افتخار ما، برگزاري هر ساله يک انتخابات سراسري، در كشور است و اين افتخار، شامل هيچ کشور ديگري نشده است، ولي با توجه به برخي مشکلات، بعضي از اين انتخابات‌ها، دچار مسائل اجتماعي مي‌شود که تبعات آن مدت‌ها و حتي تا سال‌ها باقي مي‌ماند، و بر همين اساس، اصلي‌ترين، بهترين و پسنديده‌ترين كار، تجميع انتخابات مي‌باشد.

اين عضو فراكسيون فرهنگي مجلس، با اشاره به نظرات مخالف تجميع انتخابات، گفت: امکان دارد که دولت و مجلس، آمادگي برگزاري دو انتخابات را در 26 آبان نداشته باشند و بر همين اساس، امکان تغيير تاريخ انتخابات وجود دارد.

وي خاطر نشان کرد: گاهي با يک نوع طرح‌هاي نسنجيده و ناقص و داراي ضعف فراوان، مواجه هستيم، براي رفع اين مشكل، طرح يك سازوکار براي حضور افراد با صلاحيت‌هاي لازم و کامل، در انتخابات مورد نياز است.

وي افزود: با اين شيوه و شرايط خاص، موجب خواهد شد كه هر کسي براي کانديداي رياست جمهوري ثبت نام نكند و با اين شيوه، با ثبت نام هزار و چند نفر، از يک کارگر ساده تا يک انساني که شايستگي براي رياست جمهوري مواجه نخواهيم شد.

يحيي زاده افزود: بايد كاري كرد كه کار زيادي، به شوراي نگهبان اضافه نشود و از سوي ديگر تبليغات عليه جمهوري اسلامي در دنيا محدود خواهد شد شود و نخواهند گفت، تيغ شوراي نگهبان خيلي تيز است ، سر همه را مي‌برد.

وي اذعان داشت: اميدواريم که در همين مجلس، مجموعه‌اي از قوانين و مقررات، مربوط به انتخابات شوراها، مجلس شوراي اسلامي و رياست جمهوري فراهم شود، وبعضي از نقايص، برطرف شود.

يحيي‌زاده در خصوص تجميع انتخابات و نقاط ضعف و قوت آن بيان داشت: ما فكر مي‌کنيم، کساني که اين طرح را ارائه کردند، دو هدف بزرگ اصلي و اساسي داشتند، يکي کاستن از هزينه‌هاي دولت و همچنين، بالا بردن مشارکت مردمي در انتخابات مي باشد، اين دو جنبه مثبت مي‌تواند در دل اين طرح باشد البته بايد با مديريت خوب اجرا شود.

يحيي زاده تصريح كرد: در شرايط فعلي با دو انتخابات کاملا متفاوت مواجه خواهيم شد و مي‌توان اين محاسبه را انجام داد که به عنوان مثال، در استان يزد، براي خبرگان يک نفر انتخاب مي‌شود، ولي براي شوراها در هر روستايي که 20 خانوار جمعيت داشته باشد، انتخابات برگزار مي‌شود، در هر روستا با يک صندوق مي‌توان در مدت زمان 30 دقيقه، تمام راي خبرگان را جمع کرد، ولي براي انتخابات شوراها نياز به صندوق جدا و اعضاي جدا مي‌باشد و نيروي خيلي زياد براي جمع کردن راي مردم نياز است.

وي خاطرنشان كرد: يکي از مشکلات اين تجميع ، تفاوت بسيار زياد اين دو انتخابات مي باشد.

نماينده مجلس در پايان گفت: با توجه به اينكه اين دو انتخابات، از طريقه نظارتي نيز با هم متفاوت هستند، با اين حال بعد از اجراي آن، مي توان از تجربيات ان براي دوره هاي بعد استفاده كرد..

يزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا